کارل ارف Carl Orff در 10 جولای 1895 در مونیخ به دنیا آمد . در آکادمی مونیخ به تحصیل پرداخت و سپس در سال 1924 به همراهDorothee Günther مدرسه ای برای ژیمناستیک، موسیقی و رقص تاسیس کرد و این عاملی شد تا وی به ابداع شیوه خود برای آموزش خردسالان اقدام کند. در این روش او با استفاده از خواندن و آلات ضربی ساده به آموزش موسیقی با شیوه‌ای ساده و قابل قبول برای کودکان پرداخت . وی سرانجام درسال 1982 پس از سال‌ها تحقیق ، آموزش، آهنگ سازی و رهبری ارکستر جهان را با آثارش تنها گذاشت.

آن‌جه در پی می‌آید گفت‌ و گوی کوتاهی است با فرزاد حکیم آوا نوازنده و مربی موسیقی کودکان به روش ارف.

آموزش موسیقی به روش ارف چه‌ بازه‌ی سنی را در برمی‌گیرد؟
آموزش در موسیقی به بخش کودکان و نوجوانان و بزرگسالان تقسیم می‌شود که مقطع سنی 4 تا 12 ساله را بخش کودک و نوجوان محسوب می‌کنندکه مناسب آموزش به این شیوه است.


لطفاً کمی درباره خصوصیات روش ارف توضیح دهید.
روش آموزش موسیقی کودک براساس شیوه‌ای است که آهنگسازی به نام «کارل ارف» ابداع کرده است. بنابراین روش که مخصوص کودکان است و در عین حال مناسب‌ترین روش آموزش موسیقی برای کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود؛ کودکان با استفاده از سازهای بسیار ساده و در عین حال با قابلیت اجرایی بالا به راحتی به و خیلی زود به تکنیک‌های مورد نیاز برای نوازندگی دست پیدا می‌کنند. یک روش مناسب در شیوه کارل ارف بازیهای ریتمیک است. کودکان بدون هیچ‌گونه تجربه موسیقی و آشنایی با نت و ریتم با انواع ریتم آشنا شده و در آینده‌ای نزدیک با دروس تئوری موسیقی ارتباط پیدا می‌کنند. دسته‌بندی کودکان در مقاطع سنی تأثیرات بسیاری در روند مثبت آموزش دارد به طوری که آنها با مقایسه و رقابت به هماهنگی و مهارت قابل توجهی می‌رسند. هم چنین با توجه به رده سنی آن‌ها انتخاب شیوه بیان و علایم مخصوص برای آموزش مبانی موسیقی به آن‌ها حائز اهمیت است. هنرجویان با استعداد پس از طی این دوره می‌توانند در گام نخست وارد هنرستان موسیقی شده و سپس موسیقی را به عنوان رشته دانشگاهی خود بر گزیدند و این نشان دهنده مسئولیت بسیار مهم یک معلم موسیقی کودک در اتخاذ شیوه مناسب برای جذب هنرجو است.


هم‌اکنون چه مشکلاتی در زمینه آموزش موسیقی در بخش کودک و نوجوان در کشور وجود دارد؟
کم بودن متخصص و پایین بودن مقطع آگاهی خانواده‌ها از مهمترین مشکلات بخش آموزش است . مشکل اصلی در کشور ما این است که بسیاری از مردم در زندگی روزمره از فرهنگ موسیقی دور هستند که این بسیار نگران کننده است. در کلاس‌های موسیقی کودک، هر هنرجو دارای یک فرهنگ است، بنابراین باید مدرس موسیقی با روانشناسی کودک نیز آشنایی داشته باشد.

نحوه فعالیت آموزشگاهها درباره آموزش موسیقی کودک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
گاهی در بعضی از آگهی‌های تبلیغاتی به عبارت آموزش ارف کودکان برخورد می‌کنیم که حکایت از عدم آگاهی آنان از شیوه آموزشی است .در واقع هر کلاسی که به کودکان موسیقی آموزش داده‌شود الزاماً ارف نیست، بلکه آموزش براساس روش ارف دارای متد خاص خود است.


نهادهای نظارتی چه نقشی بر آموزش موسیقی کودکان می‌توانند داشته باشد؟
در درجه اول وزارت ارشاد و مرکز گسترش آموزش‌های هنری می‌بایستی در زمینه فرهنگ سازی خانواده‌ها برای ارتباط با موسیقی گام بردارند و دیگر معرفی مراکز مورد تأیید برای آموزش موسیقی کودک و در نهایت کنترل کیفیت آموزش در آن مراکز به صورت مداوم باید صورت بگیرد.


نقش موسیقی درمانی در بهبود ساختارهای رفتاری کودکان چگونه است؟
درباره کودکانی که دارای مشکلاتی چون گوشه‌گیری، پرخاشگری و عدم تمرکز و یا بیش‌فعالی باشند از طرف روانشاس توصیه می‌شود که در کلاس‌های گروهی موسیقی شرکت کنند که در این صورت ابتدا خشونت‌های رفتاری آنها مرتفع شده و پس از آن تحت آموزش موسیقی قرار می‌گیرند.
به طور مثال در کلاس‌های گروهی ابتدا از کودک می‌خواهند با ضربه زدن به ساز سه گوش، گروه موسیقی را همراهی کند که این وظیفه در عین حال که کوتاه و ساده است دارای اهمیت فراوان در هماهنگی گروه است، بنابراین کافی است که یک بار به بهانه‌ای غیرتشبیهی او را کنار بگذاریم که در این زمان اهمیت کار این کودک، هم برای گروه اجرایی و هم برای خودش سبب اعتماد به نفس او می‌شود. با این توضیح مشخص می‌شود که رفع مشکلات رفتاری کودکان با اهمیت‌ تر از آموزش تکنیک‌های موسیقی است.

کارل ارف Carl Orff در 10 جولای 1895 در مونیخ به دنیا آمد . در آکادمی مونیخ به تحصیل پرداخت و سپس در سال 1924 به همراهDorothee Günther مدرسه ای برای ژیمناستیک، موسیقی و رقص تاسیس کرد و این عاملی شد تا وی به ابداع شیوه خود برای آموزش خردسالان اقدام کند. در این روش او با استفاده از خواندن و آلات ضربی ساده به آموزش موسیقی با شیوه‌ای ساده و قابل قبول برای کودکان پرداخت . وی سرانجام درسال 1982 پس از سال‌ها تحقیق ، آموزش، آهنگ سازی و رهبری ارکستر جهان را با آثارش تنها گذاشت.

آن‌جه در پی می‌آید گفت‌ و گوی کوتاهی است با فرزاد حکیم آوا نوازنده و مربی موسیقی کودکان به روش ارف.

آموزش موسیقی به روش ارف چه‌ بازه‌ی سنی را در برمی‌گیرد؟
آموزش در موسیقی به بخش کودکان و نوجوانان و بزرگسالان تقسیم می‌شود که مقطع سنی 4 تا 12 ساله را بخش کودک و نوجوان محسوب می‌کنندکه مناسب آموزش به این شیوه است.


لطفاً کمی درباره خصوصیات روش ارف توضیح دهید.
روش آموزش موسیقی کودک براساس شیوه‌ای است که آهنگسازی به نام «کارل ارف» ابداع کرده است. بنابراین روش که مخصوص کودکان است و در عین حال مناسب‌ترین روش آموزش موسیقی برای کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود؛ کودکان با استفاده از سازهای بسیار ساده و در عین حال با قابلیت اجرایی بالا به راحتی به و خیلی زود به تکنیک‌های مورد نیاز برای نوازندگی دست پیدا می‌کنند. یک روش مناسب در شیوه کارل ارف بازیهای ریتمیک است. کودکان بدون هیچ‌گونه تجربه موسیقی و آشنایی با نت و ریتم با انواع ریتم آشنا شده و در آینده‌ای نزدیک با دروس تئوری موسیقی ارتباط پیدا می‌کنند. دسته‌بندی کودکان در مقاطع سنی تأثیرات بسیاری در روند مثبت آموزش دارد به طوری که آنها با مقایسه و رقابت به هماهنگی و مهارت قابل توجهی می‌رسند. هم چنین با توجه به رده سنی آن‌ها انتخاب شیوه بیان و علایم مخصوص برای آموزش مبانی موسیقی به آن‌ها حائز اهمیت است. هنرجویان با استعداد پس از طی این دوره می‌توانند در گام نخست وارد هنرستان موسیقی شده و سپس موسیقی را به عنوان رشته دانشگاهی خود بر گزیدند و این نشان دهنده مسئولیت بسیار مهم یک معلم موسیقی کودک در اتخاذ شیوه مناسب برای جذب هنرجو است.


هم‌اکنون چه مشکلاتی در زمینه آموزش موسیقی در بخش کودک و نوجوان در کشور وجود دارد؟
کم بودن متخصص و پایین بودن مقطع آگاهی خانواده‌ها از مهمترین مشکلات بخش آموزش است . مشکل اصلی در کشور ما این است که بسیاری از مردم در زندگی روزمره از فرهنگ موسیقی دور هستند که این بسیار نگران کننده است. در کلاس‌های موسیقی کودک، هر هنرجو دارای یک فرهنگ است، بنابراین باید مدرس موسیقی با روانشناسی کودک نیز آشنایی داشته باشد.

نحوه فعالیت آموزشگاهها درباره آموزش موسیقی کودک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
گاهی در بعضی از آگهی‌های تبلیغاتی به عبارت آموزش ارف کودکان برخورد می‌کنیم که حکایت از عدم آگاهی آنان از شیوه آموزشی است .در واقع هر کلاسی که به کودکان موسیقی آموزش داده‌شود الزاماً ارف نیست، بلکه آموزش براساس روش ارف دارای متد خاص خود است.


نهادهای نظارتی چه نقشی بر آموزش موسیقی کودکان می‌توانند داشته باشد؟
در درجه اول وزارت ارشاد و مرکز گسترش آموزش‌های هنری می‌بایستی در زمینه فرهنگ سازی خانواده‌ها برای ارتباط با موسیقی گام بردارند و دیگر معرفی مراکز مورد تأیید برای آموزش موسیقی کودک و در نهایت کنترل کیفیت آموزش در آن مراکز به صورت مداوم باید صورت بگیرد.


نقش موسیقی درمانی در بهبود ساختارهای رفتاری کودکان چگونه است؟
درباره کودکانی که دارای مشکلاتی چون گوشه‌گیری، پرخاشگری و عدم تمرکز و یا بیش‌فعالی باشند از طرف روانشاس توصیه می‌شود که در کلاس‌های گروهی موسیقی شرکت کنند که در این صورت ابتدا خشونت‌های رفتاری آنها مرتفع شده و پس از آن تحت آموزش موسیقی قرار می‌گیرند.
به طور مثال در کلاس‌های گروهی ابتدا از کودک می‌خواهند با ضربه زدن به ساز سه گوش، گروه موسیقی را همراهی کند که این وظیفه در عین حال که کوتاه و ساده است دارای اهمیت فراوان در هماهنگی گروه است، بنابراین کافی است که یک بار به بهانه‌ای غیرتشبیهی او را کنار بگذاریم که در این زمان اهمیت کار این کودک، هم برای گروه اجرایی و هم برای خودش سبب اعتماد به نفس او می‌شود. با این توضیح مشخص می‌شود که رفع مشکلات رفتاری کودکان با اهمیت‌ تر از آموزش تکنیک‌های موسیقی است.

📌 تهران, ۲ ماه پیش

تماس با آگهی دهنده



آگهی های مرتبط